]Zabawa umuzykalniająca „Znam kolory”
Pomoce dydaktyczne:
- tekst piosenki poniżej
- podkład muzyczny tutaj
Słoneczko jest żółte, pomidor czerwony
Niebo jest niebieskie, ogórek zielony
Ref. Żółty, czerwony – znam kolory,
znam kolory – niebieski, zielony
Kurczaczek jest żółty, truskawka czerwona
Morze jest niebieskie a trawa zielona
Ref. Żółty, czerwony – znam kolory,
znam kolory – niebieski, zielony
Zabawa sensoryczna ,,Wir mleczny”
Cel zabawy: rozwój motoryki dużej, kształtowanie postawy, wzmacnianie mięśni całego ciała.
Pomoce dydaktyczne:
- talerzyk
- mleko
- barwnik lub farby
- patyczki do uszu
- płyn do naczyń
- łyżeczka
Na talerz wlewamy mleko i dodajemy wodę zabarwioną farbą lub rozpuszczony barwnik.
Stopniowo wkraplamy barwnik lub farbki na powierzchnię mleka.
Obserwujemy tworzące się zjawisko. Gdy na talerzu mamy już kilka kolorów
namaczamy patyczek do uszu w płynie do mycia naczyń i delikatnie
dotykamy powierzchni mleka. Barwniki powinny pod wpływem płynu
samoistnie się mieszać.
Zabawa dydaktyczna „Kolory”
Pomoce dydaktyczne:
- plansza kolor: czerwony i niebieski tutaj
- plansza kolor: zielony i żółty tutaj
- plansza kolor: różowy i pomarańczowy tutaj
- plansza kolor fioletowy i brązowy tutaj
- plansza kolor: szary i biały tutaj
- plansza kolor: czarny tutaj
Opowiadamy
dziecku, że każdy przedmiot ma swój kolor. Pokazujemy kartki (z
kolorowego papieru) w kolorach: żółty, zielony, czerwony, niebieski i
nazywamy je. Następnie pokazujemy obrazki na kartce w kolorze żółtym i
nazywamy obrazki na niej się znajdujące np. to jest żółta kaczka, a to
żółta cytryna. Z każdym obrazkiem postępujemy podobnie.
Aby
nauczyć dziecko rozróżniania kolorów zaczynamy od dwóch różniących się
znacznie od siebie o kolorów np. czerwieni i zieleni. Znajdujemy dziecku
przedmioty o takich samych barwach (samochodzik, klocki, plastikowe
kubeczki itp.) i kładziemy na kartce takiego samego koloru. Powtarzamy:
czerwony samochodzik kładziemy na czerwonej kartce, zielony klocek na
zielonej. Kiedy dziecko nazywa już, lub pokazuje kolory szukamy ich na
innych przedmiotach wokół siebie np. czerwona czapeczka, zielony listek.
Gdy dziecko umie wskazywać te kolory wprowadzamy kolejne dwa, wciąż
przypominając poprzednie.
Plansze pochodzą ze strony: tutaj
Zabawa ruchowa „Kolorowa łąka”
Cel zabawy: rozpoznawanie
i nazywanie barw sygnalizatora świetlnego, utrwalenie zasad
prawidłowego i bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię, ćwiczenie mowy
czynnej i biernej, rozwój koncentracji i wyobraźni.
Pomoce dydaktyczne:
- kartki A4 w różnych kolorach
- podkład muzyczny tutaj
Kolorowe
kartki rozkładamy na podłodze. Opowiadamy dziecku historię, że jest
motylkiem, który lata po łące. Kolorowe kartki to kolorowe kwiaty na
których motylek odpoczywa. Włączamy muzykę – motylek lata wokół
„kwiatów’’ poruszając „skrzydełkami”. Na hasło „motylek odpoczywa na
żółtym kwiatku’’ dziecko kuca na kwiatku w tym kolorze. Na hasło
„motylek lata” dziecko znów swobodnie lata-tańczy, macha rączkami,
obraca się w koło. Zabawę powtarzamy ze wszystkimi kolorami.
Zabawa dydaktyczna „Nauka kolorów, sortowanie”
Pomoce dydaktyczne:
- wytłoczka po jajkach
- farby
- kolorowe pompony lub guziki
- szczypce np. kuchenne
Malujemy
środki wytłoczek po jajkach na kolory opowiadające pomponom. Dziecko
używając szczypców stara się dopasować kolor i wrzucić pompon do
właściwej wytłoczki.