Ważny komunikat o funkcjonowaniu Nianiolandii w okresie od 29 marca do piątku 09 kwietnia 2021r.
26 marca 2021
Życzenia Wielkanocne
1 kwietnia 2021

Pomysły na zabawy w domu

W związku z ograniczeniami w funkcjonowaniu żłobków, jak również mając na względzie obecną sytuację epidemiczną oraz aktualne zalecenia sanitarne, postanowiliśmy wrócić do naszego “Banku Pomysłów”, aby wesprzeć Rodziców i dzieci, w tym trudnym dla wszystkich okresie.

Poniżej proponujemy Państwu kilka zestawów zabaw, z których możecie skorzystać każdego dnia😍

Zabawa plastyczno – sensoryczna: „Pisanka”

Cel zabawy: rozwijanie zdolności manualnych oraz rozwijanie zmysłów, głównie dotyku i wzroku.

Pomoce dydaktyczne:

  • bristol lub karton
  • kolorowy makaron
  • guziki
  • wata
  • groch
  • kredki
  • nożyczki

Rodzic wycina z bristolu lub papierowego kartonu duże jajo i wykleja środek jajka taśmą dwustronną. Następnie gotowe jajko kładzie przed dzieckiem. Do miseczek wsypuje: kolorowy makaron, watę, kaszę, ryż, guziki. Zadaniem dziecka jest udekorować pisankę według własnego pomysłu.

Rodzic przez cały czas obserwuje i nadzoruje wykonywaną pracę. W razie potrzeby pomaga, a po skończonej pracy chwali dziecko oklaskami.

Zabawa muzyczna: „Kłótnia w koszyku”

Cel zabawy: kształtowanie słuchu oraz poczucia rytmu u dziecka.

Pomoce dydaktyczne:

  • nagranie piosenki pt. „Kłótnia w koszyku” (tutaj)
  • test piosenki (tutaj)

Rodzic odtwarza nagranie piosenki pt. „Kłótnia w koszyku” i słucha jej razem z dzieckiem. Następnie zachęca dziecko do tańca.

Układ taneczny

Zwrotki: rodzic trzyma dziecko za obie ręce i tańczy wkoło.

Refren:
kołyszemy się na boki, na każde: „pi, pi, pi”, „be, be, be” oraz „kic,
kic, kic” podskakujemy w miejscu. Na słowa: „pisanki wesoło śmieją się”
kręcimy się dookoła własnej osi  z rękami rozłożonymi na boki.

Taniec powtarzamy przynajmniej trzy razy.

Zabawa dydaktyczna: „Święta Wielkanocne”

Cel zabawy: wzbogacanie wiedzy dziecka na temat Świąt Wielkanocnych oraz poszerzanie słownictwa.

Pomoce dydaktyczne:

  • wydrukowane ilustracje przedstawiające koszyczek wielkanocny (tutaj) oraz pisanki (tutaj)
  • przedmioty, które umieszczamy zwykle w koszyczku wielkanocnym: m.in. serwetka, baranek, jajko, kawałek chleba,  koszyczek wiklinowy.

Kładziemy przed dzieckiem obrazek przedstawiający koszyczek wielkanocny. Opowiadamy co znajduje się na obrazku pokazując każdy przedmiot palcem. Obrazek pozostawiamy przed dzieckiem, w miejscu gdzie będzie dobrze dla niego widoczny, a obok kładziemy drugi obrazek przedstawiający pisankę. Pytamy dziecko czy wie co znajduje się na ilustracji i tłumaczymy czym jest pisanka i jak się ją robi. Następnie opowiadamy o Świętach Wielkanocnych, Niedzieli Palmowej, święconce, malowaniu pisanek, śmigusie dyngusie oraz rodzinnych tradycjach.

Na koniec razem z dzieckiem przygotowujemy Wielkanocny koszyczek z przygotowanych wcześniej produktów.

Zabawa ruchowa: „Kurczątko”

Cel zabawy: rozwijanie spostrzegawczości oraz orientacji w przestrzeni, wzmacnianie mięśni kończyn dolnych.

Pomoce dydaktyczne:

  • wycięte z kolorowego bloku jajka (pisanki), mogą to też być plastikowe pisanki z tasiemką (ozdoba wielkanocna)

Rodzic ukrywa w pokoju kolorowe pisanki wycięte z bloku technicznego np. pod krzesłem, na kanapie, w kącie pokoju. Zadaniem jest znaleźć je wszystkie. Dziecko szukając pisanek musi udawać małe kurczątko – ugięte nogi w kolanach, zgięte ręce w łokciach (jak skrzydełka kurczaczka), wydaje odgłosy „pi, pi, pi”. Zabawa kończy się gdy wszystkie pisanki zostaną znalezione. Rodzic chwali dziecko za dobrze wykonane zadanie. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Zabawa dydaktyczna – „Wielkanocny Zajączek”

Cel zabawy: rozwijanie myślenia obrazowego oraz rozwijanie umiejętności celowości działania.

Pomoce dydaktyczne:

  • obrazek przedstawiający wielkanocnego zajączka (tutaj) – wydrukowany dwa razy
  • nożyczki
  • figurka zajączka/maskotka

Pokazujemy dziecku obrazek przedstawiający wielkanocnego zajączka i kładziemy go przed dzieckiem tak, aby go dobrze widziało. Na obrazku wskazujemy i nazywamy oczy, głowę, uszy, nóżki, nosek, wąsy – zadajemy dziecku pytanie gdzie zajączek ma oczy, głowę, uszy itp. Dziecko ma za zadanie wskazać palcem odpowiednie części ciała zwierzątka. Możemy dodatkowo pokazać dziecku maskotkę i zachęcić dziecko do dotknięcia futerka, mówiąc jakie mięciutkie zajączek ma futerko.

Następnie przecinamy dodatkowy obrazek kurczątka na 2 części (jedno cięcie nożyczek) i zachęcamy dziecko, aby ułożyło cały obrazek wzorując się na obrazku leżącym przed nim. Rodzic może jako pierwszy ułożyć puzzlowy rysunek, żeby zademonstrować dziecku na czym polega zadanie. W razie potrzeby pomagamy dziecku, a po skończonej pracy nagradzamy brawami.