Życzenia Wielkanocne
1 kwietnia 2021
Komunikat w sprawie przedłużenia obostrzeń w funkcjonowaniu przedszkoli i żłobków do 18 kwietnia
7 kwietnia 2021

Pomysły na zabawy w domu
- cz. 2

Zabawa plastyczno-sensoryczna „Deszczowa wiosenna chmurka”

Cel zabawy : Stymulacja sfery sensomotoryki. Poznawanie różnych faktur. Wzmacnianie mięśni dłoni i palców.

Pomoce dydaktyczne:

  • bibuła w kilku odcieniach koloru niebieskiego
  • spryskiwacz z wodą
  • duża kartka papieru
  • wata
  • klej

Na dużej kartce, np. przyklejonej do okna przyczepiamy u góry bibułę. Możemy poprzyklejać różne odcienie niebieskiego lub po prostu jeden odcień.

W taki sposób powstaje nam chmurka, którą wyklejamy watą. Na samym końcu, dziecko spryskuje chmurkę wodą i obserwuje, jak bibuła barwi na niebiesko naszą watę. Tworzy się piękny niebieski kłębek chmurki, z której spływają strugi deszczu.

Filmik poglądowy tutaj

Zabawa ruchowa „Na łące”

Cel zabawy:  rozwijamy u dziecka  motorykę dużą, koordynację wzrokowo – ruchową, wzmacniamy mięśnie całego ciała.

Pomoce dydaktyczne:

  • opowiadanie poniżej

Pewnego dnia, wczesnym rankiem, dzieci wybrały się na spacer na łąkę. Słoneczko powoli wstawało, a wokoło zapanowała zupełna cisza. Dzieci chodziły cichutko na paluszkach.  Łąka powoli budziła się do życia: najpierw dzieci usłyszały bzykanie pracowitych pszczółek: „bzz, bzz, bzz” i delikatne cykanie świerszczy „cyk, cyk, cyk”. Później zobaczyły kolorowe motyle fruwające na  kwiatami. Dzieci wąchały wielobarwne kwiaty i dmuchały na dmuchawce, których nasiona wirowały wesoło nad łąką. Nagle dzieci usłyszały głośne „rech, rech, rech”. To hałaśliwe żaby zakłócały  spokój łąki. Wtem niespodziewanie pojawił się bocian, krocząc dostojnie. Swoim „kle, kle, kle” wystraszył żaby. Gdy nie znalazł ani jednej, rozwinął skrzydła i odleciał.

Czytając opowiadanie  ilustrujemy je ruchem: spacerujemy, pokazujemy jak wstaje słoneczko, chodzimy cichutko na paluszkach i tak dalej oraz ćwiczymy aparat mowy poprzez dmuchanie, wąchanie i naśladowanie odgłosów zwierząt.

Zabawa umuzykalniająca „Świeci słoneczko”

Cel zabawy: podczas zabaw umuzykalniających dziecko rozwija swoją wrażliwość słuchową, rytmiczną i muzyczną. Ponadto uczy się poruszać w przestrzeni.
Pomoce dydaktyczne:

  • piosenka do odsłuchania tutaj
  • tekst piosenki i instrukcja poniżej

Świeci słoneczko złote, wyciągamy ręce do góry i machamy paluszkami

wieje wiosenny wiatr  machamy rękami

i każdy ma ochotę wędrować sobie w świat. maszerujemy

i każdy ma ochotę wędrować sobie w świat. maszerujemy

Grzeje słoneczko jasne, trzymamy się za ramiona

pada wiosenny deszcz. wyciągamy ręce do góry i machamy paluszkami coraz niżej

Urosną śliczne kwiatki, my urośniemy też. kucamy, pokazujemy rączkami jak rosną kwiatki  coraz wyżej, następnie podskakujemy  z rękoma nad głową

Urosną śliczne kwiatki, my urośniemy też. kucamy, pokazujemy rączkami jak rosną kwiatki  coraz wyżej, następnie podskakujemy z rękoma nad głową.


Stajemy z dzieckiem naprzeciw  i śpiewamy piosenkę, pokazując tekst piosenki.

Zabawa dydaktyczno-naśladowcza „Pobudka”

Cel zabawy: ćwiczenie mowy czynnej i biernej, dziecko uczy się naśladować ruchy rodzica, rozwija koncentrację oraz wyobraźnię.

Pomoce dydaktyczne:

  • wiersz „Pobudka” i instrukcja poniżej

Wiosna wreszcie zawitała
i zielona ziemia cała.

(rozchylamy ręce na boki i witamy wiosnę)

Kwiaty stroją pięknie łąki.

(szybciutko wstajemy i stoimy nieruchomo)

Brzęczą pszczoły, osy, bąki.

(latamy rozkładamy ręce na boki  i naprzemiennie cicho i głośno bzyczymy )

I śpiewają pięknie ptaki,
budząc śpiące gdzieś zwierzaki:

(zaczynamy świergotać jak ptaszki ćwir ćwir)

,,Śpiochy szybko już wstawajcie,

(kładziemy się na podłodze i wstajemy przeciągamy mocno i  przecieramy ze snu oczy)
wiosnę wszyscy przywitajcie.’’

(witamy jeszcze raz wiosnę)

Siadamy razem z dzieckiem na podłodze i czytamy wiersz . Wiersz powtarzamy zatrzymując się przy wersach pokazując dziecku aby naśladowało rodzica w wykonywanych czynnościach.

Życzymy udanej zabawy!!!😍